Zaduženje kod medjunarodnih banaka koje imaju
Slovenija, Hrvatska i Srbija govore o mnogo većem zaduženju od onog kojeg ima
BiH. Mnogo lakše je naći zajednički imenitelj
i vidjeti koliko je ko uspješan ili ne. Samim tim dobije se odgovor šta bi bilo
sa BiH da se kojim slučajem zaduži onoliko koliko su zadužene sve ostale zemlje
u okruženju. Kroz informacije koje su
prikupljene iz medija i preko interneta može se doći do zaključka šta je
uradjeno sa kreditima i šta je krajnji cilj zaduženja. Takodje nebitna je
nesposobnost političara jer su političari u regionu isto tako nesposobni kao
oni drugi treći ili četvrti.
Dakle, Slovenija je svoje kredite potrošila u privredu
i nova radna mjesta. Jer im za saobraćajnice kredit nije bio potreban iz
nekoliko razloga. Najosnovniji je taj što je zemlja mala i nije problem
periodično iz akumulacije iz godine u godinu radtiti etapu po etapu.
Repubika Hrvatska je trebala brze autoceste i
potrošila kredite u tu bazu. Naime, zemlja koja se primarno bavi turizmom
naravno da joj treba kvalitetna ponuda i dobar imidž. To su dobili i žive od
toga.
Najjednostavnije je pojasniti Srbiju.
Ona je svoje kredite trošila u svako nešto po malo ni u šta konkretno. Tako da
se njihov status bez kredita može pojasniti po onom što je u suštini najbitnije
a to je plata radnika. Danas je prosječna plata nešto veća od 400 eura. Da nije
kredita i zaduženja plate bi bile oko 300 eura. Dakle, krediti nisu
obezbijedili normalan život u Srbiji i jedva da stižu do egzistencijalnog
minimuma.
U nastavku teksta ćemo pokušati poredati
argumenta na ovu našu tvrdnju. A mnogo njih nemamo mjesta spomenuti jer ih je
za ovu činjenicu mnogo više od onog što je ovdje napisano.
Ukratko sve je to u pet deka jer Slovenija
bez kredita bi imala upola manje radnih mjesta nego sada. Hrvatska ne bi imala
mrežu autoputeva kakve ima danas samim tim niti zaradu koju postiže kroz
turizam.
Slovenija ima relativno razvijenu
ekonomiju, a njen dohodak po glavi stanovnika je najviši među svim slavenskim
zemljama. Slovenija je 2007. bila prva "nova" članica EU koja je
uvela euro kao
svoju valutu, zamjenjujući dotadašnji slovenski tolar. Već 2009. slovenski bruto domaći
proizvod po glavi stanovnika opao je 8%, što je najveći
pad unutar Evropske unije poslije baltičkih zemalja. Gotovo dvije trećine stanovništva zaposleno je u
tercijarnom (uslužnom) sektoru, a preko jedne trećine u industriji i
građevinarstvu. Prednost Slovenije leži u njenoj dobro obrazovanoj radnoj
snazi, razvijenoj infrastrukturi i njenom položaju na raskrsnici vrlo važnih
trgovačkih i transportnih puteva. Nivo
direktnih stranih investicija (FDI) po glavi stanovnika u Sloveniji jedan je od
najnižih među članicama EU, a produktivnost radne snage i konkurentnost
slovenske ekonomije još uvijek su daleko ispod prosjeka EU. Porezi su
relativno visoki, a tržište
rada je, po mišljenjima ekonomista, dosta
nefleksibilno, dok kompanije gube svoja tržišta na uštrb kineskih, indijskih i
drugih kompanija. Velika otvorenost slovenskog tržišta čini njenu ekonomiju
vrlo osjetljivom na ekonomske uvjete kod njenih glavnih trgovačkih partnera što
može promjeniti na njenu konkurentnost u pogledu cijena na međunarodnom planu. Osnovne
grane industrije u Sloveniji su proizvodnja motornih vozila, elektronske i
elektroničke opreme, mašina, lijekova i
goriva. Sve više dolazi do izražaja starenje radne snage što predstavlja
izražen problem slovenske ekonomije.

Agencija za statistiku Slovenije je saopćila da su
uslovi na tržištu rada u drugom tromjesečju 2019. godine. Broj zaposlenih
(991.000) i broj nezaposlenih (43.000). Stopa nezaposlenosti u Sloveniji 2016.
je iznosila 8,1 posto, nakon čega je zabilježen konstantan pad svih prethodnih
godina.
Po
podacima državne statističke kancelarije, krajem prošle godine u Sloveniji je
bilo 885.700 radno aktivnih osoba, među kojima i 87.700 stranaca, što znači da
je gotovo svaki deseti zaposleni – stranac. Najviše ih iz Bosne i Hercegovine
(42.000), a zatim iz Srbije (oko 11.000). Slede radnici iz Hrvatske, ali je
razlika u tome što Hrvatima za zapošljavanje u Sloveniji više ne trebaju radne
dozvole s obzirom na članstvo Hrvatske u Evropskoj uniji. Oko 7.100 zaposlenih
u Sloveniji je s Kosova, a oko 6.000 iz Makedonije. Najviše je zaposleno u
građevinarstvu.
Autoceste u Hrvatskoj
Gradnja autocesta je započela je ranih 1970-ih radnjom dionica Zagreb - Karlovac , Vrhnika - Postojna. U
periodu od 1970. do 1979. godine izgrađeno je 62,9. U narednoj
deceniji izgrađeno je 235,5. Iako je tzv Jadranska orijentacija predviđala
je povezivanje sjevera i juga Hrvatske, aktivnosti su svedene na tzv Transjugoslovenski
put .
Prostornim planom Socijalističke Republike Hrvatske iz 1988.
stvari se počinju pomalo mijenjati u korist povezivanja svih dijelova Hrvatske
i povezivanja s europskim prometnim putovima. Tako su u razdoblju od 1990.
do 2000. godine izgrađene ili dovršene mnoge dionice: tzv snježni dio
prema Rijeci (Oštrovica - Delnice - Kupjak), dionice prema Krapini,
dijelovima Istarskog Y , Masleničkom mostu i tunelu
Sveti Rok. Na kraju 2010. radovi su usporeni, tako da je
produžena veza krajnjeg juga, odnosno autoceste A1 prema
Dubrovniku. Unatoč tome, danas su svi veći hrvatski centri povezani mrežom
modernih autocesta s prometnom mrežom na tom području.
Oznaka
|
Neformalno ime
|
Zaliha
|
|
480.15
|
|||
60,00
|
|||
306.40
|
|||
96,90
|
|||
58,70
|
|||
81.25
|
|||
28,00
|
|||
64,20
|
|||
76,80
|
|||
8.50
|
|||
32,70
|
|||
Ukupna dužina autocesta / polu-autocesta:
|
1.306.50
|
Nema komentara:
Objavi komentar