Bosna
je zasebno društvo. Ovdje su postoje tri vjere koje nikada nisu živjele u
potpunoj izolaciji jedna od druge.
„Bosna je postala ono što je uvijek bila. To
je zajednica koja iza sebe ima tradiciju.“
Zbog sukoba vjera uništena je Bosna.
Bogumilstvo, kao vjera, se održalo zahvaljujući činjenici da je bilo narodna
vjera i da je okupljalo sve slojeve. Sve dok je postojalo jedinstvo između
vladara i naroda trajalo je bogumilstvo kao vjera.
U
prvim godinama vladavine Stjepana II teritorija bosanske države se povećala.
Iskoristivši nerede u Srbiji proširio je teritoriju na jugoistoku. Zauzima dio
Huma i dolinu Neretve koja predstavlja značajan put prema Jadranu. Daljim
osvajanjem prema istoku pod Tvrtkom I Bosna je zaržala ovaj teritoriji i izlaz
na more. Bosna se pridružila Dubrovniku i ostalim trgovačkim silama
Jadrana.
Stupanjem
Hrvatina Stjepanića u vazalni odnos prema Stjepanu II, Bosna je došla u posjed
gradova Ključa na Sani i Kotora. U Bosni postoji veći broj utvrđenja. Za
nastanak gradskog naselja daleko su značajniji novi ekonomski procesi koje je
sa sobom donio razvoj društva. Razvoj je potican kroz rudnike u koje su
dolazili njemački rudari da bi eksploatisali prirodna bogatstva Bosne. Uz
rudarske jame okupljaju se trgovci i tako se osnuje selo koje svojim daljim
razvojem prerasta u grad. Temelji razvoja postavljeni pod vlašću Stjepana II
učvršćeni su pod vlašću Tvrtka I. Nisu gradovi samo administrativna središta
već i sjedišta feudalaca. Najviši stepen razvoja dosegli su rudarski gradovi,
ali je njihov razvoj zavisio od razvoja rudnika. Na osnovu olova, rudnik Olovo
se, pored Srebrenice, razvio u vodeći rudarski i trgovački centar na bosanskom
području. Najstariji rudnik srebra u srednjoj Bosni je Ostružnica. Dubrovčani
su predvodili trgovinu u Bosni tako da dolazi do razvoja snažne dubrovačke kolonije
koju je vodio konzul. Domaći svijet u Srebrenici takođe uzima učešća u
trgovini. Na Drini se trgovina ne zasniva na rudarstvu. Ova pokrajina razvijala
saobraćaj.
Osnovni
oblik zemljišnog posjeda koji je karakterističan za srednjovjekovnu Bosnu je
baština. Baština je stečena i priznata vjernom službom i zaštićena vjerom
gospodskom. Plemenita baština označava zemlju koja je prvobitno pripadala
plemenu, a zatim je podijeljena pojedincima. U porodici ovaj termin označava
puno i neograničeno pravo vlasništva nad zemljom.
Najveći
feudalci su vremenom kroz vjernu službu stekli toliku moć da su na svojim
posjedima preuzeli funkciju državne vlasti. Takvi feudalci su bili poznati pod
imenom rusaška gospoda. Formalno su priznavali kraljevu vlast, ali su svojim
posjedima upravljali poput vladara. Često je njihova moć presudan glas na
Stanku, gdje se odlučuje o najvažnijim pitanjima vezanim za Bosnu.
Stanak
predstavlja državni aparat koji je uz kralja upravljao srednjovjekovnom Bosnom.
Na Stanku su donošene sve najvažnije odluke vezane za Bosnu, a sastojao se od
svih velikaša Bosne. Crkveni velikaši nisu bili uključeni u Stanak. U bosanskoj
državi nisu postojali utvrđeni manastiri i samostani kao u drugim državama na
Istoku i Zapadu. Ovo se može objasniti pojavom i širenjem hereze koja je imala
odraza na cjelokupni društveno-ekonomski i politički život bosanske države.
Pored
Bogumilstva u Bosni se pojavljuje i katoličanstvo i pravoslavlje koje ne
hvataju dublji korijen. Od vladavine bana Kulina pa do Stjepana ll u Bosni
najjači uticaj ima učenje Crkve bosanske. Ona se razlikovala od drugih crkvi
jer nije imala materijalnih zahtjeva i zato je prihvatana od strane svih
slojeva stanovništva. Za razliku od drugih, Crkva bosanska nije gradila
veličanstvena svetišta, nego svetišta napravljena većinom od drveta, što je
jedan od glavnih razloga zašto danas na područiju Bosne i Hercegovine nema ni
jednog Bogumilskog svetišta. Crkva bosanska je predstavljala moćnog zaštitnika
feudalaca od vladareve samovolje. Vladari su morali poštovati Crkvu jer im je
ona, pružajući podršku njima, osiguravala i podršku naroda i vlastele. Bila je
karakteristična samo za srednjovjekovnu Bosnu.
Nema komentara:
Objavi komentar